A British Film Institute nagyszerű kis könyvecskéjét olvasva a Stagecoach-ról, a Hatosfogatról, pár új infóval is gazdagodtam. Az nem volt újdonság, hogy John Ford az egész műfajt támasztotta fel ezzel a filmmel; hogy a következő 20 év, úgymond "klasszikus" westernjei ebből a köpenyből bújtak elő; hogy közkinccsé tett olyan fő western-karaktereket, mint a jólelkű kurva, a részeges orvos, a déli szerencsejátékos, stb.; hogy bemutatta először Monument Valley-t; hogy ezzel lett sztár John Wayne; hogy a 8 perc 48 másodperces üldözés egy filmtörténeti jelentőségű akció-jelenet.
Tudtam, de mivel már elfelejtettem, meglepő volt mégis a "halott ember lapja", az ász és nyolcas pár a Plummer fickónál. Ford más filmjében is felhasználta ezt a legendás jelképet - én pedig persze láttam Deadwoodban magát a széket is, amelyben Hickok-ot lelőtte McCall, na ja, haha.
Nem tudtam, és fura, hogy Wayne (annak ellenére, hogy a plakáton top billing volt) a legkevesebbet kapta John Carradine-nal együtt a kocsin utazó kilencesből, 3700 dollárt. A csúcsbérek, Claire Trevor 15 ezre vagy Thomas Mitchell 12-je is eltörpül Ford 50 ezres fizetése mellett.
Nagyon érdekesek a filmkészítési nóvumok. Ford (és kameramannja, Bert Glennon) a visszafogott fénnyel, a sötéttel, a díszletben használt mennyezetekkel és a mély fókusszal, mélységben való mozgással olyan megoldásokat alkalmazott egyes jelenetekben, amik hamarosan általánossá váltak, és megváltoztatták a filmek kinézetét. A nagy forradalmár, Orson Welles le is rótta tiszteletét: "John Ford was my teacher... Stagecoach was my movie text-book. I ran it over forty times."
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.